Efter mycket om och men annonserades äntligen Mass Effect Legendary Edition i början av februari, tillsammans med det spikade lanseringsdatumet den 14 maj. Det rör sig om ett remastrat paket bestående av de tre ursprungliga Mass Effect-spelen, varav det första delvis kommer bli en remake.
Jag älskar Mass Effect, men som ett actionspel betraktat var det frustrerande redan då, när det var nytt för sisådär 12 och ett halvt år sedan. Speciellt väl minns jag den oerhört irriterande bosstriden mot Matriarch Benezia, men tack och lov kommer du inte behöva återuppleva just den här specifika mardrömmen.
I en intervju med Gameinformer säger nämligen Kevin Meek, environment och character director, att passagerna i Beneiza-striden kommer göras dubbelt så breda, i syfte att skapa strategiskt skydd (som var fullständigt frånvarande i originalspelet, även fast det hade rudimentär cover-mekanik). Layouten i övrigt kommer vara identisk, vilket förhoppningsvis betyder att den ursprungliga stridens känsla bibehålls, minus frustrationen.
Mac Walters, game director, tillägger att man även har tittat på andra “smärtsamma” bossmöten och stridsscenarion för att göra dem “mer underhållande och rättvisa”, utan att behöva pruta på utmaningen. Man har också lagt till fler automatiska sparpunkter så att spelare kan återvända till hetluften kvickare.