För ett år sedan presenterade den numera Microsoft-ägda Hellblade-studion Ninja Theory sitt Project: Mara, ett nytt, småskaligt spel om psykisk ohälsa. Och nu har man publicerat en utvecklardagbok som går igenom arbetet bakom den absurt fotorealistiska, enskilda lägenheten som Project: Mara utspelas i.
Ninja Theory har scannat en verklig lägenhet, i syfte att återskapa den fullständigt i spelet. Alla ytor och texturer har fotograferats, och utifrån detta har man skapat procedurella shaders och “detail maps”, för att återskapa materialen så realistiskt som möjligt. Tameem Antoniades, kreativ chef hos Ninja Theory, säger att “det pågår något av ett skifte inom Ninja Theory i hur vi skapar konst”, och att “grafikerna inte är där bara för att skapa ett objekt, utan de är där för att skapa system som kan skapa det objektet, och oändliga variationer av det objektet”. Detta nya angreppssätt “lägger grunden” för alla pågående och framtida Ninja Theory-projekt.
Här är den nya utvecklardagboken för Project: Mara.