Batman har aldrig varit närmare än så här. Camouflaj har gjort det omöjliga: de har tagitArkham-serien och förvandlat den till en VR-upplevelse som faktiskt fungerar.
När Meta först meddelade att de skulle släppa ett ”riktigt” Batman-spel för Meta Quest 3,blev jag förstås skeptisk. Vi har ju alla sett VR-versioner av populära spelserier som barakänns som halvdana tech-demos med kända namn fastklistrade på dem. Men efter att haspenderat över tio timmar under Batmans huva kan jag med glädje konstatera att Batman:Arkham Shadow är det VR-spel som många av oss har väntat på – och det som äntligen visarvad plattformen kan åstadkomma när den hanteras med rätt kärlek och respekt.
Spelet utspelar sig mellan Arkham Origins och Arkham Asylum, vilket placerar oss i en tid då BruceWayne fortfarande lär sig att vara Batman. Det här är en yngre, mer impulsiv version av den mörkariddaren, och den känslan av att han fortfarande håller på att hitta sin plats i Gotham genomsyrarhela upplevelsen. Huvudskurken heter Råttkungen och han har samlat Gothams kriminella undersin fana inför något som kallas ”Vredens dag” – ett hot som ska förändra staden för alltid.
Fysisk precision som imponerar
Det första som slår mig när jag sätter på headsettet är hur rätt allt känns. Camouflaj har verkligenförstått vad som gör Arkham-spelen speciella och lyckats översätta det till VR utan att förlora själen.Kampanjen känns precis som de gamla spelen, fast nu är det jag som slår knytnyvar och sväver frånavsats till avsats.
Slagsmålen är där spelet verkligen lyser. Istället för att bara vifta vilt med armarna (som man gör i såmånga andra VR-spel), följer Arkham Shadow samma rytmiska system som gjort serien känd. Gulamarkeringar poppar upp och visar var jag ska slå, pilsymboler indikerar åt vilket håll jag ska parera,och när jag väl får in rytmen känns det som att jag dansar Batmans karakteristiska våldsballet. Det är både fysiskt krävande och otroligt tillfredsställande när man lyckas kedja ihop en långkombination.
Men det är inte bara råstyrka som gäller. Precis som i de andra Arkham-spelen är smyg lika viktigtsom direktkonfrontation. Att hänga från takbjälkar och plocka av fiender en och en kännsfantastiskt i VR. När jag greppar tag i en vakt bakifrån, lyfter upp honom och hänger honom i enrep, känner jag verkligen att jag är Batman. Även enkla saker som att kasta en batarang elleranvända rökrelaterade äppara känns naturliga och coola på ett sätt som bara VR kan leverera.
Blackgate som aldrig förr
Majoriteten av spelet utspelar sig i Blackgate-fängelset, och miljön är både trovärdig ochatmosfärisk. Graphiken är imponerande för att vara ett mobilt VR-spel – jag hade förväntat migsåna här viueller från en PC-driven upplevelse. Allt från de smutsiga korridorerna till de dunklacellerna känns äkta, och ljuddesignen förstärker känslan av att befinna sig i Gothams mestberyktade fängelse.
Roger Craig Smith gör ett fantastiskt jobb som Batman/Bruce Wayne, och resten avrollbesättningen håller samma höga standard. Det finns några bekanta röster från tidigare Arkham-spel, men även de nytillkomna skådespelarna levererar övertyggande prestationer. Dialogen flyterpå bra och storyn håller mig engagerad genom hela upplevelsen, även om den tar ett tag attkomma igång på riktigt.
Småbrister i det stora hela
Om jag ska klaga på något så är det att spelet ibland känns lite väl linjärt jämfört med tidigare delari serien. Arkham Shadow är mindre av en metroidvania än sina föregångare, vilket betyder attkänslan av att utforska en sammanhängande värld inte riktigt finns här. Istället får vi en mertraditionell nivåbaserad struktur som fungerar bra för VR-spel (kortare spelpass), men som gör attupplevelsen känns lite mer begränsad.
Jag märkte också några mindre buggar här och där – främst problem med att objekten inte alltidregistrerar som jag förväntar mig när jag försöker interagera med dem. Inget som förstörupplevelsen, men tillräckligt för att påminna mig om att det här är ett VR-spel med alla de tekniskautmaningar som medföljer.
Att spelet endast finns till Meta Quest 3 och 3S betyder också att det är en rätt dyr upplevelse att tadel av. Visserligen får du spelet gratis om du köper en ny headset (åtminstone fram till april 2025),men 500 kronor plus priset för ett headset är inte direkt fickpengar.
VR-spel som det ska vara
Trots dessa mindre invändningar är Batman: Arkham Shadow det VR-spel jag har väntat på sedanjag första gången satte på mig ett headset. Det visar att det går att ta etablerade spelmekaniker ochförvandla dem till något som känns helt nytt utan att förlora det som gjorde originalet bra.
När jag står på en avsats och ser min egen skugga projiceras som Bat-signalen på väggen framförmig, eller när jag lyckas kedja ihop en perfekt kombination av slag, parader och batarang-kast,känner jag verkligen att jag har blivit Batman på ett sätt som inget annat medium kan erbjuda.
Efter att ha spelat klart både huvudstoryn och hittat alla samlarobjekt kan jag utan tvekan säga attBatman: Arkham Shadow är det bästa VR-spelet jag har spelat sedan Half-Life: Alyx. Det kanske interevolutionerar hela VR-branschen, men det visar att det absolut går att skapa fullvärdiga, AAA-upplevelser för plattformen – och det ger mig hopp om framtiden för virtual reality-spel.
Så länge du har tillgång till en Meta Quest 3 eller 3S är det här ett måste-spel. Äntligen får vi kliva ini Batmans skor på riktigt, och känslan är helt enkelt magisk.

Som spelrecensent på pcgamer.se brinner han för att utforska allt från storslagna AAA titlar till små nyskapande indiespel. Hans texter kännetecknas av noggranna analyser, en nördig blick för detaljer och en vilja att förklara spelens styrkor och svagheter på ett sätt som gör dem tillgängliga för både erfarna spelare och nybörjare.
För honom är spel mer än bara underhållning, de är en kulturform värd att diskutera, kritisera och hylla. Genom sina recensioner och artiklar vill han inte bara vägleda läsarna till nya upplevelser, utan också inspirera till en djupare förståelse av spelens roll i vår samtid.