När Mortal Kombat 11 släpptes för drygt sex år sedan trodde vi att det var ytterligare ett välgjortfighting-spel som skulle följa branschens normala livscykel – explodera vid release och sedangradvis tappa spelare till förmån för nyare titlar. Men 2025 har lärt oss något fascinerande: MortalKombat 11 har faktiskt mer aktiva spelare än sin efterföljare Mortal Kombat 1, vilket är så gott somoprövat inom fighting-genren. Detta märkliga fenomen säger något djupare om MK11:s beståendekvaliteter.
Den Ursprungliga Recensionen (2019)
”Mortal Kombat 11 gapar efter lite för mycket i dess försök att vara mer än ’bara’ ett fightingspel.
Min hjärna och fightingspel kommer inte överens. Jag glömmer knappkombinationer så fort jaglärt mig dem, och om jag utsätts för minsta stress börjar jag mosa knappar i ren panik. Jagkommer aldrig bli bra på den här genren, men uppskattar ändå att Mortal Kombat 11 faktisktförsöker lära upp mig.
Tutorialen är nämligen den mest pedagogiska jag skådat på evigheter, inte bara för att denhjälper mig med tajmingen, utan även för att den förklarar vilka attacker som lämpar sig för olikasituationer. Här finns också karaktärsspecifika avsnitt och möjligheten att gå igenom seriensklassiska fatalities, om man bara vill sitta och gapskratta åt övervåld en stund.
Således är storyläget den mest intressanta delen av paketet för min del, då jag inte behöveranstränga mig alltför hårt för att ta mig vidare, samtidigt som jag får njuta av absurt ochvälproducerat historieberättande. För mig – som senast spelade den här serien när MortalKombat 4 var nytt för över 20 år sedan – framstår precis allt som rent nonsens till en början, mentids nog får karaktärerna fotfäste i ett narrativ som för tankarna till Fast and the Furious-filmerna.Det är bombastiskt och överdrivet, men alltid förankrat i mänskliga känslor och relationer, somstundtals till och med lyckas beröra mig.
Överbelamrat
Resten av spelet är dock lite jobbigt. Vid sidan av storyläget står Towers of Time för lejonpartenav enspelarinnehållet. Det kretsar kring avgränsade serier av strider med olika modifikationersom ofta kan förmildras med brukningsbara föremål. Dessa hittar du i Krypt, en glorifieradskattkammare fylld med lootkistor som kan öppnas med tre olika valutor, även om man inte kanbetala riktiga pengar för dem (mikrotransaktionerna begränsas istället till specifika kosmetiskaföremål som byts ut med jämna mellanrum).
Därtill får man också utrustning som kan modifiera karaktärernas beteende i Towers of Time, ochför undertecknad blir det helt enkelt för rörigt och tröttsamt. Tack och lov finns även KlassicTowers, ett vanligt arkadläge med en nätt liten slutsekvens för varje karaktär, som jag gärnaspelar om jag bara vill slåss en stund. Och det vill jag eftersom själva spelmekaniken är solid, ochkryddad med riktigt feta ljudeffekter som säljer de brutala animationerna. Anrättningenkompletteras av stabila multiplayermatcher, men där finner jag inget större nöje eftersom allajag mött online spöat skiten ur mig.
Mortal Kombat 11 är lite för uppblåst för dess eget bästa, men om du gillar att samla och pillramed allsköns tjafs finns det onekligen en hel del att göra här. Själv håller jag mig till storylägetoch gör mitt bästa för att ignorera det svulstiga ramverket.”
Reflektioner från 2025
Sex år senare framstår Mortal Kombat 11 som ett märkligt visionärt spel. Det vi då uppfattade som”överbelamrat” har blivit dess största styrka. Den omfattande grind-mekaniken som mångakritiserade visade sig skapa långsiktig spelarvärde. Medan andra fighting-spel kommer och går,fortsätter MK11 att hålla sina spelare engagerade genom det djupa progression-systemet.
Det som verkligen förvånar är att när Mortal Kombat 1 släpptes 2023 med bättre grafik, nyttKameo-system och snabbare gameplay, valde många spelare att återvända till MK11. Enligt Steam-statistik hade MK11 vid slutet av 2023 regelbundet över 10 000 samtidiga spelare, medan MK1sällan nådde samma siffror. Detta är praktiskt taget unikt inom fighting-genren.
Varför då? MK1 har visserligen förbättrat det visuella med bättre färgpalett och mer levande miljöer,men många spelare upplever att MK11 erbjuder mer varierat innehåll och bättre balans. Detomfattande karaktärsanpassning-systemet som vi en gång kritiserade som ”grindy” har blivit en avdess största tillgångar.
Slutsats 2025: Mortal Kombat 11 har trotsat alla odds och bevisat att ett välgjort fighting-spel meddjup kan överleva längre än sina efterföljare. Trots sina brister på launch-dagen har spelet mognattill något av en modern klassiker. För nya spelare rekommenderar jag starkt MK11 Ultimate – deterbjuder mer bang-for-the-buck än de flesta andra fighting-spel på marknaden.
De som hoppade över det 2019 på grund av grind-kritiken bör ge det en andra chans. Tiden harvarit snäll mot Mortal Kombat 11.

Som spelrecensent på pcgamer.se brinner han för att utforska allt från storslagna AAA titlar till små nyskapande indiespel. Hans texter kännetecknas av noggranna analyser, en nördig blick för detaljer och en vilja att förklara spelens styrkor och svagheter på ett sätt som gör dem tillgängliga för både erfarna spelare och nybörjare.
För honom är spel mer än bara underhållning, de är en kulturform värd att diskutera, kritisera och hylla. Genom sina recensioner och artiklar vill han inte bara vägleda läsarna till nya upplevelser, utan också inspirera till en djupare förståelse av spelens roll i vår samtid.