När jag skrev denna recension i november 2019 var jag försiktigt optimistisk. Här varäntligen ett riktigt Star Wars-spel igen efter EAs dystert misslyckade år. Idag, nästan sex årsenare, står det kristallklart att Fallen Order var mer än bara ett ljus i mörkret – det var börjanpå något betydligt större.
Tekniska problem som en gång hotade att förstöra upplevelsen har med tiden blivit till fotnoter ispelets historia. De patch-cycler som följde lansering löste de flesta av de hack och frysningar somjag beskrev, och idag kan vi fokusera på vad som verkligen räknas: spelet i sig.
Den ursprungliga recensionen (November 2019):
”Star Wars Jedi: Fallen Order har ungefär noll egna idéer, men den mäktiga genrekompottenutgör ändå det bästa Star Wars-spelet på evigheter.
EA plockade på sig Star Wars-licensen 2013, men har sedan dess inte åstadkommitmycket. Battlefront och Battlefront 2 har släppts och hånats, och däremellan har Ragtaglagts ner (tillsammans med Visceral), samtidigt som Bioware har varit upptagna med alltförutom Knights of the Old Republic 3.
Ett nästintill parodiskt dystert saldo, men nu – över sex år senare – har Electronic Arts äntligenlyckats släppa licensens första fullfjädrade enspelaräventyr på evigheter. Det är Titanfall– ochApex Legends-studion Respawn Entertainment som förärats uppgiften, och vid rodret hittar viStig Asmussen, som tidigare har legat bakom det svulstigt storslagna konsolspektaklet God ofWar 3. Och det märks, både på gott och ont.
Tekniktrassel
Star Wars Jedi: Fallen Order andas pengar; Unreal-motorn (som Respawn fått lov att användaistället för Electronic Arts ordinarie arbetshäst Frostbite) levererar både imponerande vykortsvyeroch inomhusmiljöer, men tekniken under skalet pallar tyvärr inte för trycket. Spelet dras med regelbundna hack, oavsett grafikinställningar, och ibland får de spelet att stanna upp under flerasekunder, precis lagom länge för att man ska börja undra om det har kraschat. Därtill gliderfiender ofta omkring som på is, eller så står de bara och rycker i ett hörn en stund, i väntan på attspelaren ska göra slut på deras prekära lidande.
Nu är jag ingen teknikexpert, men den spontana känslan är att Respawn har varit för ambitiösamed den halvöppna nivådesignen, och istället borde ha koncentrerat sig på mer avgränsademiljöer, som passar Unreal-motorn betydligt bättre. Å andra sidan hade detta förändratspelkonceptet i grunden, så den dystra sanningen är nog att Star Wars Jedi: Fallen Order heltenkelt hade behövt några månader till i verkstaden för att verkligen skina.
Maxad genremix
Spelet består nämligen av intrikata sammanlänkade områden i metroidvania-stil, strösslade medDark Souls-doftande genvägar och sparpunkter, kompletterade av respawnande fiender. I äktaFrom Software-stil finns även påfyllningsbara hälsoföremål, och så går man miste om insamladeerfarenhetspoäng när man dör (och det gör man ofta), men de kan återfås om man letar upp sinbaneman och träffar denne med ett enda slag – simpelt kan tyckas, men nog så nervigt omfienden i fråga befinner sig mitt i smeten.
Den Metroid Prime-artade och tredimensionella kartan kommer väl till användning då den klartoch tydligt visar vilka hinder du ännu inte har verktygen för att besegra, och vilka områden duännu inte har utforskat. Ett synnerligen uppskattat system som ger nästintill omedelbaröverblick, och leder till minimalt slöseri av tid.
Lägg till ett kontringsfokuserat stridssystem av Sekiro-snitt, spektakulärt Uncharted-klättrandesamt simpla men väldigt Zelda-doftande pussel, och du får en imponerande och välsmakandegenreblandning, trots att de individuella delarna inte lever upp till sina förlagor. Doppa allt i enStar Wars-hink, tonsätt med lite John Williams, och hela veckan är räddad.
Star Wars Jedi: Fallen Order har med andra ord inte ett originellt ben i kroppen, vilket ävensträcker sig till historieberättandet; vi har sett det här förr, men ändå lyckas storyn vara djuptindragande, först och främst tack vare ett gäng genuint intressanta karaktärer. De animeras ochskådespelas utmärkt, och levererar dessutom ruggigt välskrivna repliker.”
Tidsperspektiv (2025):
Det jag inte kunde veta då var att Fallen Order inte bara skulle bli det bästa Star Wars-speletpå evigheter – det skulle också bli fundamentet för något ännu större.
Star Wars Jedi: Survivor lanserade 2023 som en uppföljare som på alla sätt förbättradeoriginalreceptet. Större världar, mer varierade fiender, fem lightsaber-stances istället för tre, ochbetydligt mer djup i både berättande och utforskning. Där jag en gång klagade på kartsystemet harSurvivor implementerat lösningar som gör navigation till en ren fröjd. De tekniska problemen somen gång plågade serien har inte bara lösts – de har vänts till konkurrensfördelar.
Men det verkligt fascinerande är hur min ursprungliga kritik om ”noll egna idéer” nu framstår somfullständigt felaktigt. Vad som då såg ut som en generisk blandning av befintliga koncept var i självaverket något betydligt mer sofistikerat: en medveten hyllning som visste exakt vad den höll påmed. Respawn tog det bästa från varje genre och skapade någonting som var större än summan avsina delar.
Idag, när vi sett hur serien utvecklats med Survivor, är det uppenbart att Fallen Order varbörjan på Star Wars-spelens andra gyllene era. Där Knights of the Old Republic en gångdefinierade vad ett Star Wars-RPG kunde vara, har Jedi-serien nu etablerat den definitiva modellenför action-adventure inom franchisen.
Den ”mäktiga genrekompotten” jag beskrev 2019 var inte bara välsmakande tillfälligtvis – den varresultatet av åratal av noggrann planering från ett team som djupt förstod både Star Wars-universums styrkor och moderna speldesigns möjligheter.
Fallen Order har bestått tidens test på ett sätt som få spel gör. Sex år senare känns det intedaterat eller överambitiöst. Det känns som grunden för framtiden.

Som spelrecensent på pcgamer.se brinner han för att utforska allt från storslagna AAA titlar till små nyskapande indiespel. Hans texter kännetecknas av noggranna analyser, en nördig blick för detaljer och en vilja att förklara spelens styrkor och svagheter på ett sätt som gör dem tillgängliga för både erfarna spelare och nybörjare.
För honom är spel mer än bara underhållning, de är en kulturform värd att diskutera, kritisera och hylla. Genom sina recensioner och artiklar vill han inte bara vägleda läsarna till nya upplevelser, utan också inspirera till en djupare förståelse av spelens roll i vår samtid.