När Total War: Three Kingdoms släpptes 2019 var det ett spel som skulle komma att definiera bådehöjdpunkter och kontroverser för Creative Assembly. Sex år senare, från 2025 års perspektiv,framstår spelet som en fascinerande kapsel av vad som kunde ha varit – både ett av seriens bästahistoriska spel och en tragisk berättelse om förlorade möjligheter.
Den ursprungliga recensionen från 2019
Så här skrev vi när spelet var nytt:
Det totala kriget når Kina i det ambitiösa och storslagna, om än väldigt familjära, Total War: ThreeKingdoms.
Total War: Three Kingdoms? Bara tre? Det är ju för fan upprorsmakare och små nationer överallt.Det går liksom inte att kasta en sten över axeln utan att träffa minst tre ränksmidandekrigsherrar. Och du kan ju ge dig grisröven på att det är dig de smider ränker mot. Nåväl, ingenhar väl någonsin sagt att det är ett enkelt jobb att ena Kina.
När jag först träffade min fru hade jag svårt att komma ihåg henne namn. Jag visste ju att honinte hette Margareta, men det var ändå det namnet som dök upp varje gång jag försökteminnas. Det tog ett par veckor innan rätt namn började sätta sig i min motsträviga hjärna. Närdet gäller min oförmåga att snabbt lära mig namn är alla jämlika.
Oroa er inte, numera är jag hyfsat säker på vad min fru heter. Det kanske låter som om jagskryter över det faktumet, men riktigt så galen är jag inte. Poängen med den här bekännelsen äratt jag har enormt svårt att skilja på vänner och fiender i Total War: Three Kingdoms. Ännu engång har jag dessutom glömt bort namnet på min fru, fast nu en fiktiv variant i CreativeAssemblys senaste strategispel.
Legendariskt
Total War: Three Kingdoms är, till skillnad från de flesta av spelen i serien, inte strikt baserat påhistoriska fakta. Snarare är det en skildring av Luo Guanzhongs klassiska legend om kampen förherravälde över Kina på det gamla goda 190-talet. Ganska längesedan, med andra ord.
Detta innebär massor med intriger, där de olika ledarna har personligheter och specialförmågorsom gör dem mäktiga i strid, ungefär som i Total War: Warhammer. Den som inte vill hålla påmed överdrivet starka hjältefigurer kan stänga av det och köra i ett mer realistiskt läge.
Personligen tycker jag att den svulstiga operett-tonen i narrativet funkar bäst om man tar dethela som ett fantasyspel snarare än en historisk skildring. Dessutom är det kul att se ilsknahjälteenheter drabba samman på slagfältet.
Spetsiga verktyg
Just striderna fungerar som de alltid har gjort. Det betyder stora slagfält med hundratals enhetersom drabbar samman och hackar varandra i bitar. Varje armé kan ha tre generaler (hjältar), somvar och en kontrollerar upp till sex enheter var. Det gör att balans blir väldigt viktigt. Vissakaraktärer är bättre på att hantera bågskyttar, andra är kavalleri-experter. Att utnyttja detta ärnödvändigt för att inte åka på smisk illa kvickt.
Att ha flera arméer i närheten som kan erbjuda förstärkningar är också oumbärligt. Gud ska vetaatt AI:n utnyttjar den möjligheten, så om du inte vill slåss i konstant underläge så är det bäst attdu också lär dig att gruppera dina arméer på ett vettigt sätt.
Rätt blandning av enheter kan vända ett till synes givet underlag till en knapp seger. En till synesklen grupp spjutmän kan hålla fiendens kavalleri borta från dina bågskyttar så att de hinnertömma sitt pilförråd, och istället rusar in och börjar veva i närstrid.
Att lyckas med en riktigt effektiv kavalleri-attack från flanken är lika tillfredsställande som vanligt.Det finns kanske inte så jättemånga nya taktiska möjligheter i Three Kingdoms, som vi intekänner igen från tidigare spel i serien, men det är ett gediget och roligt strategispel oavsett.
Ett av de nya inslagen är att dina generaler kan utmana fiendens hjältar på dueller. På så vishåller du dem borta från att leva rövare och sätta käppar i hjulet för dina andra enheter. Se baratill att inte förlora duellen, för karaktärer kan dö. Och det kommer de att göra förr eller senare,tro mig.
Retrospektiv 2025: Ett spel som kunde ha varit allt
I dag, sex år senare, är Total War: Three Kingdoms både en triumf och en tragedi för Total War-serien. Spelet som blev seriens bäst säljande titel någonsin på Steam och som fick 82% positivarecensioner från över 60 000 spelare skulle paradoxalt nog också bli ett av de mest kontroversiella.
Vad vi inte visste då
När vi recenserade spelet 2019 kunde vi inte ana att Creative Assembly skulle avsluta allt stöd förspelet redan i maj 2021, bara två år efter lansering. Beslutet skapade en våg av förbittering blandfansen som resulterade i så kallade ”review bombs” på Steam, där tusentals spelare gav negativarecensioner i protest.
Det som gjorde beslutet särskilt smärtsamt var att spelet aldrig faktiskt nådde den historiska ThreeKingdoms-perioden som det var uppkallat efter. Fansen hade utlovats expansioner som skulle täckanorra Kina och de barbariska stammarna, men med patch 1.7.1 stängdes dörren för alltid.
En innovation som försvann
Ur 2025 års perspektiv framstår Three Kingdoms som ett vattendelare för Total War-serien.Diplomatin var ”ett verkligt steg framåt för serien” med genomskinliga förhandlingar som visadeexakt vad som krävdes för att få igenom avtal. Spelet var ”ett exempel på ett etablerat franchisesom byggdes runt ett tema, snarare än att bygga ett tema för att passa runt ett etablerat franchise”.
Guanxi-systemet, baserat på kinesiska relationskoncept, skapade en djup och nyanseradspelupplevelse där personliga relationer mellan karaktärer faktiskt påverkade världens politik. Dettavar något helt nytt för serien och något som aldrig riktigt har återkommit i samma omfattning.
Arvet och efterföljarna
Ironiskt nog har de spel som kom efter Three Kingdoms – Total War: Troy (2020) och Total War:Pharaoh (2023) – inte nått samma kritiska eller kommersiella framgång. Pharaoh beskrivs som ”byggt på en modifierad Warhammer 2-motor” medan Three Kingdoms byggdes på ”en nyaremotor designad specifikt för det spelet”.
Även om Pharaoh med sin Dynasties-uppdatering nu beskrivs som ”ett av de bästa historiska TotalWar-spelen någonsin”, saknar det fortfarande den karaktärsdrivna djup och det episka scope somThree Kingdoms hade.
Vad kunde ha varit
Även i dag, 2025, finns det fortfarande fans som ber Creative Assembly att återuppta stödet förThree Kingdoms. Spelet som sålde miljoner kopior och som en recensent beskrev som ”det endaspelet jag någonsin gett 10/10 professionellt” förblir en påminnelse om vad som kan hända närkreativitet möter företagsekonomiska beslut.
Det planerade ”Three Kingdoms 2” som Creative Assembly antydde har aldrig materialiserats, ochdet finns rykten om att projektet har lagts ner.
Slutsatsen
Total War: Three Kingdoms står kvar som ett av seriens bästa spel, men också som ett varnandeexempel. Det visade hur Total War kunde utvecklas – med djupare diplomati, mer personligaberättelser och innovativa system som respekterade sitt historiska material. Men det visade ocksåhur snabbt ett framgångsrikt spel kan överges för nya projekt.
I dag, när vi spelar nyare Total War-spel, märker vi fortfarande spår av Three Kingdoms innovation -men ingen har lyckats fånga samma magi. Kanske är det just det som gör vårt förlorade ThreeKingdoms så speciellt: det var inte bara ett bra spel, det var en glimt av vad Total War kunde hablivit.
Som vi skrev 2019: det är verkligen inte ett enkelt jobb att ena Kina. Det visade sig att det inte hellerär ett enkelt jobb att ena en spelstudio bakom en vision.

Som spelrecensent på pcgamer.se brinner han för att utforska allt från storslagna AAA titlar till små nyskapande indiespel. Hans texter kännetecknas av noggranna analyser, en nördig blick för detaljer och en vilja att förklara spelens styrkor och svagheter på ett sätt som gör dem tillgängliga för både erfarna spelare och nybörjare.
För honom är spel mer än bara underhållning, de är en kulturform värd att diskutera, kritisera och hylla. Genom sina recensioner och artiklar vill han inte bara vägleda läsarna till nya upplevelser, utan också inspirera till en djupare förståelse av spelens roll i vår samtid.