Från speldumpet till kultklassiker? Fem år senare granskar vi hajspelet som bet sig fast
När Maneater lanserades 2020 var det lätt att avfärda det som ett trams-spel, en blodig bagatellsom skulle glömmas bort lika snabbt som en hajattack i grunda vatten. Men fem år senare, närspillrorna av pandemi-gaming har lagt sig och spelmarknaden återgått till sitt normala flöde,framstår Tripwires hajsimulator i ett helt annat ljus.
Vad vi tyckte då
”Maneater är spelet för de som alltid identifierat sig mer med hajen än med Roy Scheider iSpielbergs klassiska film.
Första gången jag såg Hajen gick jag fortfarande i lågstadiet. På något bisarrt vis lyckades jagövertala pappa att jag borde få se filmen. Efteråt skakade jag i hela kroppen. Jag var helt skärradoch lite lagom traumatiserad – det var underbart. Maneater väcker inte lika stora känslor, men detär en stunds dumkul, blodig komedi för oss som älskar allt som har med hajar att göra.
Jag glider längs med botten. Ovanför mig plaskar plufsiga badare runt, lyckligt ovetandes om demonstruösa käftar som rör sig bara några få meter från deras smaskiga, köttiga kroppar…
Min ryggfena skär plötsligt upp genom vattenytan, och paniken börjar sprida sig bland debadande. Men det är försent. Jag förvandlar raskt en simmande stackare till lingonsylt…
Maneater är en tramsig bagatell till spel, där du lever rövare som en blodtörstig tjurhaj… Väldigtsnart blir det till en rutin. Ät folk och fä, leta upp samlarobjekten och beta av de simpla uppdragen.
Maneater har potential till mer, men faller på både sitt repetitiva upplägg och tekniska brister… Förden som älskar hajar finns ändå några timmars underhållning att finna i Maneater, om man baratar det för vad det är.”
Fem år senare: Tiden som domar
Idag, 2025, måste vi erkänna att vi kanske var för hårda i vår ursprungliga bedömning. Maneaterblev faktiskt en kommersiell framgång som översteg 14 miljoner sålda exemplar, något som tyderpå att spelarna fann mer substans i spelet än vad många kritiker först insåg.
Vad som hände sedan 2020:
- DLC-innehåll Truth Quest släpptes 2021, vilket utökade spelet med nya områden och enfortsättning på historien
- Flera kritiker beskrev det som ”en av mina favoritspel från 2020” och förutspådde att det skullebli en kultklassiker
- Retrospektiva recensioner 2024 erkänner att trots dess brister, är det ”tillfredsställande
Hajspelsgenren idag
Det som verkligen sätter Maneater i perspektiv är hur torr hajspelsmarknaden har varit sedan dess.Hungry Shark Primal, som skulle ha varit nästa stora hajspel, avbröts och lades ner i januari 2025.Hungry Shark-serien fortsätter att dominera mobilmarknaden med över 1 miljard spelare, men påkonsol- och PC-marknaden har Maneater i princip fått stå ensam.
Trots sitt ”låga metascore (71), betraktas denna hajsimulator allmänt som en av de bästa i sitt slag” -ett konstaterande som bekräftar att spelares upplevelse inte alltid speglas i kritikerbetyg.
Vad vi missade första gången
Med fem års perspektiv inser vi att Maneater faktiskt var banbrytande på flera sätt:
Narrativ innovation: Chris Parnells berättarröst som reality-TV-värd var ”briljant genomförd” ochlyfte upp även de tråkigaste uppdragen. Det var en kreativ lösning på ett gammalt problem – hurman skapar sammanhang i ett spel om en tanklös predator.
Teknisk prestation: Trots våra klagomål på tekniska brister erkänner senare recensioner att det var”ett snyggt spel överlag” och att vattengrafikerna var imponerande för sin tid.
Unik position: Som en kritiker uttryckte det: ”Det finns inte mycket där ute som Maneater” – någotsom blivit ännu mer sant med tiden.
Slutsatsen 2025
Maneater var aldrig det djupa actionspel som skulle revolutionera gaming. Men som en unik,blodig och humoristisk upplevelse som vågar vara precis vad den påstår sig vara – ett spel där manspelar som en hämndlysten haj – var det faktiskt mer lyckat än vi först insåg.
Som en kritiker träffande sammanfattade: ”I en värld där allt är så förbannat seriöst, är Maneater enuppfriskande frisk fläkt”. Fem år senare, när spelmarknaden mättas av live-service-spel ochmikrotransaktioner, framstår Maneaters enkelhet och direkthet som nästan nostalgisk.
Kanske var det inte genombrottet vi väntade oss, men det var definitivt hajspelet vi behövde. Ochmed tanke på bristen på konkurrens, det bästa vi kommer att få på länge.

Som spelrecensent på pcgamer.se brinner han för att utforska allt från storslagna AAA titlar till små nyskapande indiespel. Hans texter kännetecknas av noggranna analyser, en nördig blick för detaljer och en vilja att förklara spelens styrkor och svagheter på ett sätt som gör dem tillgängliga för både erfarna spelare och nybörjare.
För honom är spel mer än bara underhållning, de är en kulturform värd att diskutera, kritisera och hylla. Genom sina recensioner och artiklar vill han inte bara vägleda läsarna till nya upplevelser, utan också inspirera till en djupare förståelse av spelens roll i vår samtid.