När Half-Life: Alyx lanserades den 23 mars 2020 ansåg vi att det var ett enastående VR-spel somskulle definiera framtiden för virtual reality-gaming. Fem år senare, 2025, måste vi konstatera attvåra förutsägelser var både rätta och felaktiga på samma gång.
Här är vår ursprungliga recension från mars 2020:
RecensionerValve har gjort ett både fantastiskt VR-spel, och ytterligare ett enastående Half-Life-spel.Jag tog mig igenom de sista tre timmarna av Half-Life: Alyx i en enda sittning. Före Alyx spelade jag aldrig VR längre än 30 minuter i stöten. Jag blir inte åksjuk men generellt blir jag trött av virtual reality. Trött på att ha ett stycke plaståbäke fastspänt i ansiktet. Trött på att stå och behöva krumbukta och sträcka sig. Trött på att inte kunna kolla telefonen eller ha möjligheten att ta en slurk kaffe. Men jag tog alltså ingen paus, eller kände ens suget, under de sista kapitlen av Half-Life: Alyx. Jag var inte trött. Jag var totalt trollbunden.
När jag hade spelat igenom slutet (inga spoilers, men tro mig när jag säger att du vill behålla VR-headsetet på tills eftertexterna rullat färdigt), laddade jag om sista autosaven och speladeigenom slutet en gång till. Sedan gick jag tillbaka till spelets början och satte igång med enandra genomspelning. Jag tvivlade inte särskilt mycket på att Half-Life: Alyx skulle vara enfantastisk VR-upplevelse – Valve gör trots allt sina egna headsets och spel. Jag var dock skeptiskkring huruvida detta skulle vara ett fantastiskt, värdigt Half-Life-spel, och njöt i fulla drag när jagupptäckte att tvivlen skingrades. Även om det är insprängt mellan händelserna i Half-Life-originalet och tvåan sträcker sig konsekvenserna i berättelsen långt in i framtiden – hur den änmå se ut – för Half-Life-serien. Dess tekniska landvinningar kommer, återigen, få andrautvecklarhus att slita sitt hår för att hålla jämna steg med Valve.”
VR:s paradox – En teknisk revolution som fortfarande väntar på sinmarknad
Fem år senare är Half-Life: Alyx fortfarande ”one of the best uses of VR in games” och har bibehållitsin status som den ultimata VR-upplevelsen. Problemet är inte att spelet åldrats dåligt – tvärtom.Problemet är att VR-marknaden fortfarande är nischad trots fem år av teknisk utveckling.
VR-spelarbasen växer visserligen med 42% CAGR mellan 2019 och 2025, men från en extremt lågutgångspunkt. Endast 5-10% av alla spelare använder VR, vilket innebär att Half-Life: Alyxfortfarande är ett masterverk som de flesta aldrig kommer att uppleva.
Den tekniska profetian som blev sanning
Vår 2020-förutsägelse om att Valves tekniska landvinningar skulle ”få andra utvecklarhus att slita sitthår för att hålla jämna steg” visade sig vara korrekt, men på ett oväntat sätt. Istället för att inspireratill en våg av AAA VR-spel har Half-Life: Alyx blivit den ensamma toppen. Fem år senare harfortfarande inget spel lyckats matcha dess kvalitet eller omfattning.
VR-marknadens verkliga tillstånd 2025
VR-headset-marknaden växer kraftigt och förväntas nå 51,9 miljarder dollar 2034, men detta drivsfrämst av utbildning och kommersiella tillämpningar snarare än gaming. Gaming dominerarvisserligen fortfarande med 29,76% av marknadsandelen, men utbildningssegmentet växersnabbast.
Mest ironiskt är att 42,2% av människor aldrig upplevt VR-illamående, men rörelse-till-foton-diskrepanser fortfarande triggar illamående, huvudvärk och desorientering för många användare,vilket hindrar längre spelsessioner.
Valves framtidsplaner – Hopp om en Half-Life-uppföljare?
Det finns ljusglimtar på horisonten. Tyler McVicker, en pålitlig Valve-dataminer, tror att företagetsnästa VR-spel blir ett asymmetriskt co-op-spel där en PC-spelare kontrollerar Gordon Freemanmedan en VR-spelare spelar som Alyx Vance. Detta skulle potentiellt överbrygga klyftan mellantraditionella spelare och VR-entusiaster.
Valve förväntas även lansera sitt nästa headset ”Deckard” under 2025, vilket skulle kunna ge Half-Life: Alyx en andra chans att nå en bredare publik.
Slutsatsen efter fem år
Ien värld där VR-gaming-marknaden förväntas nå 32,5 miljarder dollar 2024 jämfört med dentraditionella spelmarknadens hundratals miljarder, är Half-Life: Alyx både en teknisk triumf och ettmonument över vilken potential som fortfarande väntar på att realiseras.
Vårt omdöme från 2020 står sig: Half-Life: Alyx är ett mästerverk. Tragiken är att så få kommer att fåuppleva det.

Som spelrecensent på pcgamer.se brinner han för att utforska allt från storslagna AAA titlar till små nyskapande indiespel. Hans texter kännetecknas av noggranna analyser, en nördig blick för detaljer och en vilja att förklara spelens styrkor och svagheter på ett sätt som gör dem tillgängliga för både erfarna spelare och nybörjare.
För honom är spel mer än bara underhållning, de är en kulturform värd att diskutera, kritisera och hylla. Genom sina recensioner och artiklar vill han inte bara vägleda läsarna till nya upplevelser, utan också inspirera till en djupare förståelse av spelens roll i vår samtid.