Code Vein – Recension

Code Vein

När Code Vein lanserades i oktober 2019 var det ett spel som förtjänade större uppmärksamhet än vad det fick. Idag, sex år senare, står det klart att Bandai Namcos anime-döpta Dark Souls-interpretation har åldrats märkbart bättre än många förväntade sig – och med tillkännagivandet av Code Vein II som kommer 2026 Code Vein känns det som rätt tid att blicka tillbaka på originalet.

”Bandai Namco doppar Dark Souls i animehinken, och ut kommer det stiliga Code Vein. Det finns en animeflicka i Code Vein. Hon heter Mia och har en hatt, eller snarare en rejäl pälsmössa. Mia är jättesöt och jag vill beskydda henne för alltid, vilket kan behövas i Code Veins tröstlösa värld, där välklädda pseudovampyrer Dark Souls-grindar genom raserade postapokalypslandskap.

Man får skapa sin egen animeflicka (eller animepojke) i Code Vein också, med hjälp av den mest detaljerade karaktärseditorn jag skådat på evigheter. Här finns ungefär tusen olika kosmetiska objekt som man kan vrida och justera med hög precision, tillsammans med en uppsjö av frisyrer, kläder, och det mesta annat man kan tänkas behöva.

Min animeflicka heter Akari (efter huvudrollen i Aria: The Animation) och har också hatt, om än en betydligt mindre sådan än Mia. Både Akari och hatten är givetvis söta ändå, och tillsammans med en datorstyrd kompanjon (man kan välja bland fler allt eftersom, inklusive Mia) beger jag mig ut i den semi-öppna spelvärlden. Och den känns, faktiskt, ruggigt välbekant.

[Recensionen fortsätter med tekniska detaljer och gameplay-analys…]

Trots dessa tillkortakommanden njuter jag ändå i fulla drag av att spela Code Vein, speciellt när handlingen kommer igång på allvar. I typisk rollspelsstil blir ditt äventyrargille större och större, och man får veta mer om alla karaktärer och spelvärlden via överraskande smakfulla flashbacks. Man kan även uppgradera utrustning och levla, vilket skapar en tillfredsställande spelslinga som inte är särskilt originell, men nog så lätt att förlora sig i.

Och så är det hela, trots allt, väldigt anime. Det japanska röstskådespeleriet är utmärkt (det finns även engelska som alternativ för obildade vildar), karaktärerna väldefinierade och melodramat påtagligt – precis som det ska vara. Jag vill se mer av Mia och hennes fantastiska hatt, och om jag måste spela en oinspirerad men välproducerad Dark Souls-klon för att få mitt lystmäte stillat så är det faktiskt helt okej.”

Retrospektiv från 2025

Sex år senare har Code Vein visat sig vara en mer visionär titel än vad många kritiker ursprungligen gav den credit för. Medan spelet på sin tid avfärdades som en ”skamlös Dark Souls-kopia”, har efterföljande soulslike-spel gjort Code Vein till något av en trendsättare inom genren.

Vad som höll

Det som verkligen har bestått tiden är spelets unika estetik och berättarstil. Code Vein’s likheter med Sekiro ligger till stor del i dess överlagda stridssystem, som bygger mycket på att känna igen fiendernas mönster, men till skillnad från FromSoftwares mer stela approach erbjöd Code Vein redan 2019 den flexibilitet som senare skulle bli standard. Spelet känns som ett helt annat spel om du väljer att spela co-op, något som var revolutionerande för genren.

Blood Code-systemet, som då kändes som ett onödigt komplex tillägg till souls-formeln, förefaller idag nästan profetiskt. Med ett djupt karaktärsanpassningssystem genom Blood Codes kan du skräddarsy din spelstil – något som blev en standard inom genren först med Elden Ring 2022.

Konkurrensen idag

Jämfört med dagens soulslike-landskap framstår Code Vein som förvånansvärt tidlöst. Code Vein är inte lika svårt som många av sina efterföljare, men det är också det som gör spelet mer tillgängligt än titlar som Lies of P eller Nioh 2. Code Vein är märkbart mycket lättare att titta på än något spel i Dark Souls-serien, och denna visuella tillgänglighet har hjälpt spelet att åldras väl.

Medan spel som Sekiro och Nioh 2 definitivt erbjuder mer polerade stridsystem, saknar de Code Veins unika charm och berättarkraft. Idén om en anime Dark Souls verkar så löjlig, och ändå är det precis vad Code Vein emulerade med utmärkta resultat nioh or this game?

Slutsats

Code Vein från 2019 var kanske inte den mest tekniskt imponerande soulslike-titeln, men den hade något som många av dagens mer polerade efterföljare saknar: personlighet och mod att vara annorlunda. Spelet sålde över tre miljoner exemplar Code Vein och har fått en dedikerad fanbase som ser fram emot uppföljaren 2026.

Som huvudredaktör för en svensk speltidning kan jag konstatera att Code Vein idag framstår som en undervärderad pärla som förtjänade bättre behandling vid lansering. Det är ett spel som vågar vara både utmanande och tillgängligt, både seriöst och charmigt – en balansgång som få soulslike-spel sedan dess har lyckats med.