Black Myth: Wukong – Recension

Black Myth Wukong

Game Science har skapat något alldeles speciellt med Black Myth: Wukong. Här är äntligendet kinesiska Dark Souls vi inte visste att vi behövde.

När jag första gången såg trailern för Black Myth: Wukong 2020, trodde jag knappt minaögon. En okänd kinesisk studio visade upp grafik som såg ut att komma från framtiden, dären apa-krigare slog ner mytologiska monster med en magisk stav som kunde förlängas hurmycket som helst. Fyra år senare sitter jag här med det färdiga spelet, och jag kan slå fast attGame Science har levererat något riktigt extraordinärt.

Det tar inte många minuter innan man förstår att detta inte är vilket action-RPG som helst. BlackMyth: Wukong bygger på den klassiska kinesiska romanen ”Västerresan”, men istället för att barakopiera berättelsen har utvecklarna skapat en uppföljare där du spelar som ”Den Utvalde” – enmystisk apa-krigare som ska samla Sun Wukongs sex reliker för att återuppväcka den legendariskaMonkey King.

Grafisk magi med Unreal Engine 5

Det första som slår en är naturligtvis grafiken. Game Science har använt Unreal Engine 5 till fullo,och resultatet är helt enkelt hisnande. Nanite-teknologin gör att varenda liten detalj i miljöerna fårplats utan att prestandan drabbas. Lumen-systemet skapar en dynamisk belysning som får världenatt kännas levande och ständigt föränderlig. När solljuset filtreras genom bambuträden eller närmystisk dimma rullar in över ett tempel, är det lätt att glömma att man spelar ett spel och inte tittarpå en Pixar-film.

Karaktärsmodellerna är lika imponerande. Sun Wukongs päls rör sig naturligt i vinden, och varjedetalj på hans ansiktsuttryck förmedlar känslor på ett sätt som få spel lyckats med tidigare. Demytologiska monstren du möter känns både främmande och fascinerande – från gigantiska grodor som hoppar upp ur högt gräs till serpentinliknande drakar som griper tag i dig högt över frusnasjöar.

Stridssystem som belönar tålmodighet

Även om många jämför Black Myth: Wukong med FromSoftwares souls-spel, känns stridsystemetmer likt God of War än Dark Souls. Det handlar om tempo och aggressivitet snarare än försiktigdefensiv. Din magiska stav kan förlängas och krympa under strid, vilket skapar ett mångsidigtmoveset genom tre olika stavar-ställningar: Smash, Pillar och Thrust.

Focus-systemet är hjärtat i stridsmekaniken. Genom att landa lätta attacker och utföra perfektaundvikanden laddar du upp Focus-poäng som sedan kan användas för kraftfulla tunga attacker. Detfinns ingen traditionell blockering eller parering – istället måste du förlita dig på timing ochrörlighet för att överleva.

Men det riktigt coola är transformationssystemet. Du kan förvandla dig till olika varelser nästanomedelbart, vilket lägger till strategiskt djup. Ibland blir du en kvick insekt för smygande, andragånger en massiv best för AOE-skada. Varje form har sina egna färdigheter och återställer din hälsa,vilket gör transformationer till både offensiva och defensiva verktyg.

81 bossar – några briljanta, andra repetitiva

Black Myth: Wukong marknadsför sig med 81 bossar, och det är verkligen många spektakuläramöten att vänta sig. Från Råttkungen och hans bror (som måste vara några av de coolaste bossarnajag sett på åratal) till korrupta buddhaer som placerar sina händer över hela slätter – varje stor bossär en visuell fest.

Problemet är att många av de 81 bossarna egentligen är repetitiva mini-bossar som dyker upp fleragånger med marginella förändringar. De riktiga, unika bossarna är fenomenala, men du kommer attstöta på samma varianttyper gång på gång. Det känns som om Game Science ville nå sitt magiskatal 81 snarare än att säkerställa att varje boss var minnesvärd.

Berättelse för de invigda

Här kommer vi till spelets största svaghet: storyn är i det närmaste obegriplig för västerländskaspelare. Om du inte är välbekant med ”Västerresan” och kinesisk mytologi kommer du att känna digvilsen större delen av tiden. Dialoger är ofta skrivna som kinesiska dikter som är extremt svåra attöversätta med samma mening, vilket gör att mycket exposition bara försvinner.

Spelet undviker långa expositioner och förlitar sig istället på att du läser journal-texter för att förståbakgrundshistorien. Detta fungerar för dem som verkligen vill fördjupa sig, men för casualspelareblir det lätt att bara driva på genom cool boss rush-gameplay utan att bry sig om varför man gördet man gör.

Tekniska problem och prestanda

Trots den fantastiska grafiken har spelet sina tekniska utmaningar. Unreal Engine 5 är extremtkrävande, och även med ett RTX 4070 Ti och i7 12700K kan man kämpa för att hålla stabila 60 fpspå högsta inställningar. Game Science har gjort ett bra jobb med optimering överlag, men vissabosstrider drabbas av fruktansvärd framerate-dropp som gör dem nästan ospelbara.

Spelets utforskning känns också begränsad av osynliga väggar, vilket bryter immersionen. Du kanse fantastiska landskap i fjärran, men ofta kan du inte ta dig dit på grund av artificiella barriärer. Detkänns som om utvecklarna prioriterat prestanda över explorativ frihet.

Småförändringar som gör stor skillnad

Det som får Black Myth: Wukong att sticka ut från andra souls-likes är alla små, smarta designval.HUD:en är minimalistisk – inga minikartor eller hälsomätare som tar plats på skärmen. Det endasom dyker upp är ammunition när du använder vapen och erfarenhetspoäng när du samlar dem.

Meditationsplatserna fungerar som checkpoints, och spelet har ett förlåtande system som placerardig nära början av bosstrider istället för att tvinga dig att springa långa sträckor om igen. Det finns också en stor variation av vapen och rustningar med unika förmågor som kan vara avgörande ispecifika bossmöten.

Slutsats

Efter 30 timmar med Black Myth: Wukong kan jag säga att detta är både spelets största triumf ochdess mest frustrerande svaghet rullade in i ett. Game Science har skapat något visuellthäpnadsväckande och mekaniskt solitt, men också något som känns ofokuserat och svårtillgängligtför många spelare.

Om du uppskattar souls-like gameplay, har tålamod med tekniska hick-ups och antingen känner tillkinesisk mytologi eller är villig att läsa mycket lore, kommer du att älska detta spel. Om du förväntardig en God of War-liknande upplevelse med tydlig berättelse och smidig framstegskurva kommerdu att bli besviken.

Black Myth: Wukong är definitivt värt att spela, men kanske inte värt att köpa på release om du intehar toppmodern hårdvara. Vänta tills Game Science fixar prestanda-problemen och priset sjunkerlite. Detta är utan tvekan årets mest ambitiösa spel, men ambitionen väger tyngre än utförandet.