Tro det eller ej, men Cyberpunk 2077 är fortfarande bara drygt en månad gammalt. Under denna månad har dock actionrollspelet och skaparna CD Projekt Red gått igenom en livstid av händelser, för att nu, till sist, publicera en fem minuter lång ursäktsvideo för att förklara vad som egentligen hände.
Marcin Iwínski, en av de ursprungliga CD Projekt Red-grundarna, får bära hundhuvudet, och förklarar att de undermåliga konsolversionerna (Cyberpunk 2077 har fortfarande inte återvänt till Playstation Store) föddes ur att man fokuserade på att skapa ett spel som skulle se “episkt” ut på pc, för att sedan skalas tillbaka för konsolerna.
Detta var uppenbarligen ett mistag, och Marcin Iwínski pekar ut streaming-systemet som bov nummer ett, då de gamla konsolernas diskbandbredd helt enkelt inte räckte till. Man trodde att man skulle hinna lösa problemen innan lanseringen, och det slutliga ansvaret för att man ändå valde att genomföra lanseringen ligger hos Marcin Iwínski och styrelsen. Iwínski bedyrar dock att man “aldrig menade att något sådant här skulle hända”.
Angående den fortsättningsvis ökänt buggiga pc-versionen av Cyberpunk 2077 (recension) säger Marcin Iwínski att den “inte är perfekt, men en version av Cyberpunk som vi är väldigt stolta över”. Man har ändå valt att skjuta upp det tidigare annonserade gratis-dlc:t, till förmån för mer kritiska, tekniska uppdateringar. Den första uppdateringen (som är större än de “hotfixar” man släppt hittills) kommer släppas “inom tio dagar”, och den kommer följa av en annan “mer signifikant” uppdatering under de följande veckorna. Därefter kommer CD Projekt Red fortsätta stöda och uppdatera Cyberpunk 2077, då de långsiktiga planerna “inte har ändrats”.
Här är CD Projekt Reds ursäktsvideo för Cyberpunk 2077.